Международен филологически колегиум “Слово и общество” 2018
ШУМЕН 22-23 ноември 2018 г.
На 22 и 23 ноември 2018 г. в Шуменския университет “Епископ Константин Преславски” се проведе Международен филологически колегиум “Слово и общество”, организиран от Катедрата по история и теория на литературата и Факултета по хуманитарни науки.
Във форума взеха участие преподаватели и студенти от България, Украйна, Словакия, Турция, Македония в направленията Академични изследвания и Студентско-преподавателски семинар. Участниците от Шуменския университет и от чуждестранни партньорски университети представиха изследвания в областта на лингвистиката и ономастиката, социалната и литературната история, медиите и обществените науки.
Семинарът даде възможност на изявени студенти и докторанти да демонстрират съвместната си работа с преподаватели, научни ръководители или академични консултанти. Към събитието се присъединиха и ученици от ППМГ „Н. Попович“ в град Шумен.
Зачестяват случаите на сигнали за разрушени и опасни детски площадки в Шумен. Изключение не прави и тази, която се намира на ул. “Тракия” 6. Родителите изразяват своето недоволство и очакват да се осигури по-голяма безопасност за техните деца. „Детската площадка е в критично състояние – то се вижда, че има доста счупени неща, развалени, но няма къде да играят децата и все пак сме тук. Не е достатъчно безопасна поради причината, че има нали счупвания, както казах и има опасни места“, казват родители. Също така стана ясно, че не се следи за реда и достъпа до детската площадка. „Има какво да се направи, но не се пази. Не се пази от хората, обикновено това става от големите ученици, които идват тук. Обаче тук е за до три годишна възраст – по-малки деца“, казват родителите. От Общината съобщиха, че за тази година в програмата е предвиден бюджет за проектиране на шест броя площадки. Тази на ул. “Тракия” 6 не е в този списък. На този етап за посочената площадка се планира само укрепване на част от съоръженията, а след осигуряване на финансиране, тези които са трайно повредени ще бъдат подменени.
Автор: Мария Николова, бакалавър 4 курс, сп. Българистика и медии
Историята на сградата на Военния клуб в Шумен можем да научим от все по-малко хора, сред които е и военният историк Мишо Йорданов. Сградата в центъра на града е построена в далечната 1901-1903 година и до днес остава една от емблемите на града. „Това е архитектурен паметник на културата от местно значение, за това няма никакво съмнение и спор, намерени са документите, че е обявен за такъв паметник на културата. Интересното, е че се строи от бригади, които са излъчени от местните поделения. Всеки един командир е бил задължен да отдели по 20 човека работна група, които под ръководството на майстори са градили ден след ден тази сграда. Първоначално тя е била само с южно и със западно крило. След това се построява и източно крило, като по този начин вътре се оформя и така наречения английски двор“, каза Мишо Йорданов. Военният клуб е бил средище на много светски събития останали в историята на Шумен. „Тука е имало стол, в който са се хранели офицерите на мястото на сегашната стара лоза беше там, механата по скоро. И когато са минавали от там шуменските граждани са виждали едно прекрасно обзавеждане на столовата или на ресторанта с блестящи сребърни прибори, с чинии по масите, бели покривки, което е било така изискан лукс за тогавашното шуменско общество“, обясни Мишо Йорданов. В миналото в салоните на сградата са се провеждали балове. Те са били много чакани и хората са се готвели за тях с месеци. „Сградата притежава два етажа, като на втория етаж са били разположени канцелариите. На първия етаж са били разположени паркетния или приемния салон, който е с блестяща акустика. Строен е по подобие на салона в централния дом на народната армия“, каза още Мишо Йорданов. В наши дни Военния клуб остава важно средище, като в сградата, която е собственост на Министерство на отбраната, се провеждат срещи с писатели, събирания на Съюза на ветераните от войните, както и чествания на много празници.
La piazzetta il Ventennale или иначе казано Площадът на ХХ век (по-точно площадчето) е фестивал за литература и визуални изкуства, който се провежда вече повече от двадесет години в италианския град Салерно, областта Кампания. Тази годишният финал на конкурсната програма в две части (литература, в разделите поезия и проза, и визуални изкуства, в разделите живопис, приложни изкуства и фотография) бе ознаменуван от подчертано българско присъствие. В предпоследния ден на едноседмичния фестивал, на 8 юни, професор Пламен Шуликов от Катедрата по журналистика и масови комуникации на Шуменския университет представи творчеството на известния български и италиански поет и сатирик Румен Иванчев. Специалната вечер на неговото поетическо творчество за деца и възрастни бе посветена и на 70-годишния му юбилей. Пламен Шуликов е главен редактор и рецензент на поетическата му антология „Дръвче”, излязла преди месеци в издателство „Жанет-45”. След Пловдив и София това беше поредната трета премиера на книгата на Иванчев, чиито стихове, писани през годините, са съсредоточавали художествения интерес на творци като Атанас Далчев, Александър Геров и Валери Петров.
В Пламеновите „Думи за Румен” прозвучаха заглавия на сатиричните книги „Дон Санчо и Кихот”, „Чисто и просто”, „Маскарад на маскари” и някои от любимите заглавия на детската аудитория като: „Девет хремави планети”, „Защо, защо?”, „Петле на покрива”, „Играчката на ветровете”. Бяха споменати и някои от литературните награди на твореца през годините: „Чудомир” в Казанлък, „Южна пролет”- Хасково, „Константин Константинов”- Сливен, „Фараболино” във Виареджо (Италия), награди от Панаира на книгата в Болоня, наградата „Навигаре” на издателство Пагине. Румен Иванчев чете свои стихове и сатира на български и на италиански. Литературната вечер бе под егидата на творческия колектив, който журира Фестивала на изкуствата, а организацията бе изцяло в ръцете на двигателя на българо-италианските културни връзки в Салерно. Това е младата българка Калина Белчева, която от десет години живее в Италия. С философско образование и магистърска степен по политология, младата и амбициозна Калина се е посветила на насърчаване и откриване на бългаски таланти, които успешно се позиционират в богатата културна палитра на Югозападна Италия и се вписват в духа на крайморския и университетски град, който е само на петдесет километра от Неапол.
Въпрос: Виждам, че сте се захласнали по Италия. Обаче сте поет, мислите метафорично, обичате и Платон. Коя е според Вас идеалната държава – ама съвсем буквално, отвъд Платоновата фикция, отвъд метафоричните интерпретации и идеологемите?
Отговор: Изкушавате ме да перифразирам Аристотел, Лутер и Сервантес едновременно: „Обичам Платон, но повече обичам истината”. Разбира се, иронията в това крилато изречение не следва да се буквализира поне заради „Държавата”, където Платон гради своята „пещерна” метафора за истината, толкова проникновено тълкувана от Хайдегер. Същевременно обаче изкушенията по съвършеното социално устройство са опасни, именно тях има предвид К. Попър, като ги нарича „Платонови чарове” в „Отвореното общество и неговите врагове”. Утопиите са опасни не със своето конструктивно съвършенство, а с клиничната обсесия на фанатично обсебени от тях социални инженери да газят по човешки трупове в името на практическото им осъществяване. В едно свое есе от средата на ХVІІІ век Д. Хюм обосновава предимствата на възприетата в Англия смесена форма на управление пред чистата демокрация и абсолютната монархия като крайни форми на политическо устройство. Стига до парадоксалния извод, че тъкмо заради своя радикализъм тези два крайни управленски модела, омекотени с „подправки“ от също толкова крайните им ценностни идеали робство и свобода, се оказват изненадващо близки в склоннос¬тта си към компромиси със свободата, а що се отнася до гражданското право да бъдеш информиран – и с истината. По-нататък в есето, неслучайно озаглавено „За свободата на печата”, четем, че на Албиона (добрата стара Англия) „нищо не изненадва чужденеца така, както свободата, с която на обществеността може да бъде съобщавано всичко и с която всяка крачка на краля или на неговите министри може да бъде открито кри¬тикувана“. Затова, в съгласие с Д. Хюм, моите лични предпочитания са към една по-малко съвършена от Платоновата Утопия и много по-неутопична от нея форма на политическо устройство, каквато е парламентарната монархия. Впрочем по ирония на съдбата именно в страна с такъв държавен модел като Великобритания теоретикът на гражданското общество Русо намира спасително убежище, след като родната му Швейцария и близката му Франция го прогонват. Швейцария впрочем – с камъни. Страхувам се, че разговорът отново зави към темата за толерантността. Стане ли обаче дума за граждански свободи, тази тема е неизбежна.
Въпрос: Роден сте във Варна, учили сте в Шуменския и в Московския университет. Имали сте възможности за реализация в БАН и СУ, но все пак сте се завърнали в Шумен? Как изглежда пътят на един учен и преподавател, заключен (или може би отключен?) в тези дестинации?
Отговор: Всеки, поел по пътя на научното познание, има своята алма матер. След като го формира, тя, естествено, полага грижи за кариерното му развитие. В повечето случаи го прави пристрастно заради създадените близости. Така се случи и с мен и в това няма нищо изключително. Особеното е само това, че след докторската си защита не се възползувах от изкусителните предложения – нито за голям докторат в Московския университет или в Академията на науките на Русия, нито пък за директно назначение в Института за литература на БАН или Софийския университет. Все още не мога да отсъдя колко правилно е било решението ми, но тогава прецених, че е редно да се върна в Шуменския университет. Ако не възразявате, ще спестя детайли.
Географските координати на личния живот, разбира се, неизбежно са сред най-важните му определители. Знаехме това и преди 89-а година, но тогава пътуванията ни по света бяха предимно въображаеми. Е, не за всички. Съпротивата срещу потъпканото човешко право на свободно придвижване звучеше, поне за мен, или с гласа на Ахматова: „Он любил три вещи на свете: за веречней пенье,/ белых павлинов/ и стертые карты Америки…”; или пък добиваше ироничните интонации на М. Жванецки: „Куда в этом году мне только не приходилось ездить?”. И следва дълъг ред от никога непосетени страни, градове, места… Като казвате „дестинации”, вероятно имате предвид целите на мисловните пътувания.
Интервю по двойки: Виктория Кънчева (3 Журналистика) и Неда Неделчева (2 Журналистика) разговарят с актьорите Ирина Митева и Александър Евгениев, превъплътили се в Яворов и Лора от спектакъла "Нирвана" по Константин Илиев
„Обичам” е глагол, не състояние, а това често се забравя
За незаменимия адреналин на театралната сцена, за киното и сериалите, за последната нощ на Лора и Яворов, за присъдите на публиката разговаряхме с Ирина Митева и Александър Евгениев – младите звезди от постановката на Максима Боева по драматургията на Константин Илиев „Нирвана”
Поздравления, бяхте страхотни! Как се чувствате след като сте толкова млади в ролите на Яворов и Лора? Импровизирахте ли?
(Двамата, почти едновременно) Благодарим ви. По принцип не импровизираме , но днес се наложи на едно място.
От колко време сте на сцена?
(Ирина Митева) На професионална сцена сме от май месец, 2017 г., тогава се дипломирахме в НАТФИЗ, иначе имаме доста изяви, а с театрално изкуство аз се занимавам от 5 години. Зад камера определено е много различно, дали се справям в „Откраднат живот”, откъдето ме разконспирирахте, оставям на вас да прецените. (Александър Евгениев ) Аз имам малко повече опит.
“Когато играеш някаква роля се личи, а когато живееш ролята си - става хубаво”
В рамките на проекта “Шуменци с принос в националната и световна култура – творчески срещи”, на 23 октомври в Регионалната библиотека “Стилиян Чилингиров” в Шумен разговаряхме с нашия съгражданин Олег Ковачев. Малкият рицар Ваньо Стамов от филма “Рицар без броня”(1966 г.), днес е известният режисьор и оператор Олег Ковачев, създател на детско АРТ студио “Малки таланти ОК”. За своите филми той е носител на награди от Полша, Русия, Финландия и Франция. Притежател е и на престижния “Златен ритон”. В двудневната си програма в Шумен той представи два от филмите си: “Киното срещу властта” и “Незавършен разговор с Калата”, но намери време да отговори и на нашите въпроси.
Като дете сте били актьор, като възрастен сте вече режисьор. Известно е, че децата са много искрени и отворени към света и хората. Според собствения си опит как мислите, дали децата играят ролите си или ги преживяват?
Всички артисти, независимо дали са малки или големи, ако просто играят роли, не става хубаво. Те трябва да ги преживяват, независимо, дали в театъра или киното. На мен ми беше много лесно като дете, защото първо бях единственият от всички, който не се притесняваше от камерата. Сега повече се притеснявам. Всички други, чуеха ли: “Камера работи!” и моментално се забравяха текста или се изчервяваха или нещо друго. Докато на мен ми беше все едно дали снимат или не снимат и затова и ме харесаха. Затова, този филм “Рицар без броня” излязъл преди 52 години, се получи.
Защото детето, което бях аз, не играеше някаква роля, която му казват да играе. Просто играеше себе си. След това всяка година участвах в някакъв друг филм. И ставаше все по-трудно и по-трудно, защото пораствах и вече си давах сметка колко отговорно е това да бъдеш артист. Ангажиран е екип от сто човека, които трябва да съобразяват помежду си. И най-малка грешка се забелязва. Например ако объркаш текста. И в последния филм, в който участвах - “Трите смъртни гряха” - беше вече ужасно трудно. Бях на двайсетина години и тогава разбрах, че имам късмет, затова че не съм приет да уча актьорско майсторство. Мислел съм си, че като порасна ще бъда актьор и ще снимам филми. Ама… такива няма. Всеки трябва да играе в някакъв театър. Поне така беше при социализма. Затова аз реших аз да правя филмите. Попитахте ме за искрената игра: когато играеш някаква роля, това си личи, а когато живееш ролята си става хубаво и казват за тебе “ей, той много хубаво я изигра”. Обаче той я е изживял, а не изиграл.