Фентъзи и приключения в българския тийнроман на Силвия Ръженкова „Изпитът“
Описание
Весела Нешева, магистър, Редакторство и коректорство
Публикувано от
unimedia
„В изпита се съдържа изпит. Внимавай, не се оставяй да бъдеш подлъган от малка проверка.“ Руми Мевляна
Романът „Изпитът“ на Силвия Ръженкова е част от най-новата юношеска литература у нас. Едно интересно и завладяващо четиво, подходящо както за подрастващи, така и за възрастни. Животът на всеки от нас е изпълнен с множество изпити и тази творба ни представя събирателния им образ, представен по един различен, необичаен от една страна, но в същото време изпълнен с познати за всички нас неволи. Корицата е семпло оформена и отпраща към същността на книгата, без да издава подробности какъв е всъщност изпитът? Начинът, по който е изписано заглавието и единственият илюстративен елемент перото, са едни от съществените и интересни детайли в историята. Техният пълен смисъл се разгръща след прочита на романа, но тук на корицата, те само загатват за своята същност и оставят място на въображението на читателя. Силвия Ръженкова е млада авторка, впрочем, възпитаничка на Шуменския университет. Младата авторка дебютира с детската книжка „Легендата за горските сътворители“ през 2016 година, чиято идея е по интересен и забавен начин да научи децата защо природата е толкова важна за нас, кой се грижи за нея и защо трябва да я пазим. Две години по-късно на бял свят се появява втората ѝ книга, романът „Изпитът“, издаден през 2018 година, година преди да се дипломира в специалността Българска филология в Шумен. Този й текст е насочен вече към една по различна възрастова категория – тийнеждърите, но всъщност ограничение в годините на потенциалните ѝ читатели няма. Книгата може да предизвика интерес както у малки, така и у големи. Вдъхновение за първия си роман, Ръженкова черпи от редица извори. Музи са ѝ както някои съвременни филми с подобна тематика, така и класически образци на световната литература. А един от основните елементи в книгата се заражда благодарение на личния сблъсък на авторката с поредния изпит в живота ѝ. Така „Изпитът“ преплита в себе си старо и ново, реалност и фантазия, минало и бъдеще. Романът може да бъде отнесен към т.нар. „young adult“ книги, но жанрът му е фантастика. Младата писателка се окриля от историите описани в книги като „Игрите на глада“ от Сюзън Колинс и „Дивергенти“ на Вероника Рот. И в двете произведения е показан един антиутопичен свят, възникнал след световна война, която е преобърнала човешкия начин на живот. На такъв фон се развива и историята в „Изпитът“. Преплетени елементи от тези две книги се сливат с авторовото въображение, за да ни представят едно ново общество, в което хората са строго разделени на класи, а всички пълнолетни получават шанс да сменят класата си или да запазят тази, в която са разпределени по рождение. Изпитът е задължителен за всички, а условията за успешното му преминаване не са никак леки. Организацията и законите на новообразувалата се държава са строги и различни от тези, които познаваме днес. Засегнати са актуални проблеми и за нашето съвремие – престъпност, семейство, образование, младото поколение и неговото бъдеще. В този нов свят се проследява съдбата на главната героиня и тази на близкото ѝ обкръжение. Успоредно с основната история за разказани и много други, всяка от които носи своето послание към читателите. Представени са както отношенията между тийнейджърите, техните индивидуални битови неволи, приятелски и любовни връзки, така и личния мироглед и отношение към живота на всеки един от тях. Загатнати, а други ясно заявени, са посланията към ползвателите на романа – как да приемаме проблемите в ежедневието, как да се отнасяме към близките си и най-вече как да се справяме с всеки изпит, малък или голям, в живота ни. Повествованието се води от първо лице – главната героиня Боила-Теодора. Тя ни въвежда в своето ежедневие като съвсем плавно придобиваме представа за света, в който живее и за правилата в него. Образът ѝ е изграден изцяло чрез основните елементи от поетиката на приключенския жанр – изправена е пред най-голямото препятствие в живота си. Преминаването му е изпълнено с редица трудности и спънки, а успехът или неуспехът ѝ остават загадка до самия край. Фантастичните елементи в романа са представени чрез цялата антиутопия на съществуващото общество в един свръхтехнологичен свят. Често срещан елемент в подобен тип филми и книги е възможността да се влияе на спомените, възможността те да бъдат изтрити. Тук също присъства като е поставен въпроса – можем ли да живеем както с добрите, така и с лошите преживявания запечатали се завинаги в съзнанието ни и доколко влияят те на психологичното ни здраве. Езикът и стилът на романа са изчистени от утежняващи детайли. Разказът тече с лекота. Ретроспекциите не са обширни и така не се губи линията на основната история. Откроява се индивидуалност в стила на автора, макар да има заимствани детайли от подобен тип произведения. Като интересни, открояващи елементи можем да отбележим двойните имена на всички герои, новия и стария език, на който говорят те, както и начина му на изписване. Има лека препратка към старобългарския език, което е интересно хрумване на Силвия Ръженкова. В светът, който ни рисува историята на романа присъстват препратки към вече споменатите творби – „Игрите на глада“ и „Дивергенти“, но Ръженкова е успяла да избегне схематизирането като е променила или добавила различни моменти. Докато в „Игрите на глада“ обществото е разделено на столица и тринайсет окръга, в „Изпитът“ не се споменава съществуването на други градове освен този, в който се развива действието – столицата Търновград, който е отделен чрез огради от заобикалящата го пустош. В „Дивергенти“ младите хора сами трябва да решат към коя каста да се присъединят, а в настоящия роман децата получават класа с раждането си, но са длъжни да се борят за нея или против нея. Това добавя едно напрежение и допълнително очакване до самия край на книгата. За любителите на този тип истории, „Изпитът“ предлага един нов прочит на антиутопичен свят. Нещо, което трябва да отбележим като плюс е близостта на всеки детайл до нашата страна, език и култура. Обикновено четем за чужди светове, с различни от нашите привички и традиции, докато този роман предлага фантастика и приключения, но разиграващи се на родна почва. Това допринася за привличане вниманието на читателската публика към една нова юношеска книга на млад и развиващ се автор. Предвид пристрастието на автора на книгата към литературата, не бива да ни учудва, че изпитът в романа ѝ се провежда върху всички познати ни световни художествени произведения. Разказвайки историята на младата Боила-Теодора, Ръженкова вплита имената на известни герои като граф Монте Кристо, Герда и Кай от „Снежната кралица“ и много други. Редно е да отбележим, че не са подминати и българските класици като Елин Пелин, а в края на романа присъства и одата „Кочо“ на Иван Вазов. Това авторово решение заслужава адмирации, тъй като освен развлекателна функция, книгата има и възпитателна. Споменават се редица известни и коренно различни художествени произведения – от „Пепеляшка“ до „Джейн Еър“. Плетеница от приключения, фантастика, реалност и фикционалност, романът „Изпитът“ на всяка страница загатва за някое чуждо или наше четиво, което провокира вниманието на читателя и предразполага към по-нататъшния му интерес към споменатите заглавия и герои. За една детско-юношеска книга подобен подход е абсолютно предимство, тъй като носи допълнителни заслуги към удоволствието от прочитане на историята. Макар и не точно детска книга, а юношеска, не трябва да забравяме, че присъствието на възпитателна нишка е препоръчително. Прочитайки „Изпитът“, младият читател се обогатява културно, несъзнателно получава информация за класики на световната литература, а и се сблъсква с много морални и житейски поуки, които може да приложи в реалния живот. Романът „Изпитът“ на Силвия Ръженкова е достоен първи опит в този жанр на младата авторка. Книгата е приятна, интересна, поучителна и заинтригуваща. В момента Ръженкова подготвя своята следваща творба, а всички нейни почитатели с нетърпение очакват да прочетат историята, която тя ще ги потопи.